Naprawa auta po szkodzie całkowitej

W przypadku wystąpienia szkody całkowitej z OC sprawcy, czasami istnieje możliwość naprawienia pojazdu i uzyskania ze strony ubezpieczyciela całkowitej refundacji jej kosztów. Zacznijmy wpierw od wyjaśnienia zagadnienia “szkody całkowitej”. Jest to sytuacja, gdy wartość naprawy pojazdu, według cen części oryginalnych i stawek roboczogodziny serwisowej, przekracza rynkową wartość pojazdu na dzień szkody. Ubezpieczyciele często sztucznie zaniżają wartość pojazdu przed szkodą, bądź zawyżają koszty naprawy, poprzez dodanie elementów nieuszkodzonych do kalkulacji, tak, aby wyszła szkoda całkowita. Szkoda całkowita jest korzystna dla ubezpieczyciela, gdyż wtedy wypłaca odszkodowanie metodą dyferencyjną. Nawet w sytuacji, gdy ubezpieczyciel zabiera wrak pojazdu i wypłaca pełne odszkodowanie, jest to dla niego korzystniejsze, aniżeli rozliczanie pełnych kosztów naprawy. Ubezpieczyciele pobierają bardzo duże opłaty za możliwość uczestnictwa w aukcjach wraków po szkodach całkowitych, tak więc pilnują, aby na ich platformach wciąż znajdowały się pojazdy do kupienia, aby cały system działał.

Naprawa do wartości pojazdu

Powracając do głównego tematu, czyli możliwości naprawy pojazdu przy szkodzie całkowitej, istnieje kilka wariantów.

  • Przy  AC szkoda całkowita jest liczona, gdy wartość naprawy przekroczy 70% wartości pojazdu przed szkodą, niemniej można wystąpić do ubezpieczyciela o warunkowe (nie musi się zgodzić) zaakceptowanie wyższych kosztów naprawy. W praktyce, gdy wartość naprawy wynosi 70-80% wartości pojazdu, ubezpieczyciele często wyrażają indywidualną zgodę na naprawę. Gdy wartość naprawy przekracza 80% robią to bardzo niechętnie, ale też zdarzyły się przypadki wyrażenia zgody na naprawę. Można też zejść ze szkody całkowitej, jeżeli znajdzie się inny warsztat, który zastosuje niższe stawki za roboczogodzinę, gdzie po przeliczeniu wartość naprawy nie sięgnie 70% – warunkiem jest jednak dokumentowanie wszystkiego rachunkami.
  • Przy szkodzie z OC sprawcy, szkoda całkowita jest to sytuacją, gdy wartość naprawy przekracza wartość pojazdu. W tym wariancie jest jednak zdecydowanie łatwiej, niż przy AC. Przy szkodzie z OC sprawcy nie musimy pytać o zgodę ubezpieczyciela – wystarczy, że samo zmniejszenie stawek roboczogodziny spowoduje zmniejszenie kosztów naprawy poniżej wartości pojazdu i już można takiej naprawy dokonać. Należy jednak pamiętać, iż w tej sytuacji musimy mieć udokumentowany koszt naprawy. Gdy samo zmniejszenie stawek nie pomoże, można spróbować zejść z ceny części, uzyskując rabaty. Często warsztaty mają możliwość zakupienia części z rabatem, w samej kalkulacji ubezpieczyciela jest zaś podana cena części nowej oryginalnej, tak więc taki zabieg może okazać się pomocny.

Nie zawsze powinno się naprawiać pojazd po szkodzie całkowitej

Gdy wartość naprawy znacznie przekracza wartość pojazdu przed szkodą, może to świadczyć o sytuacji, iż auto uległo poważnemu wypadkowi. Czasami są sytuacje, że szkoda jest tak poważna, że samochód powinien być zezłomowany lub rozebrany na części ze względów bezpieczeństwa. Niestety nie zawsze się tak dzieje, dlatego przy zakupie używanego samochodu warto jest sięgnąć po pomoc fachowca.

Poniżej przedstawiamy przykład tego, czego w żadnym wypadku nie powinno się robić.

powypadkowe 2 powypadkowe

 

 

 

 

 

 

A poniżej ten sam pojazd kilka miesięcy później (na powiększeniu widać adnotacje “bezwypadkowy”):

od handlarza