Rekordowa kara dla PZU

Ponad 11 milionów zł kary nałożył Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na PZU za rażące praktyki nie wypłacania konsumentom pieniędzy za wynajęte pojazdy zastępcze. Kara została już nałożona w 2011, ale PZU odwołało się od niej do sądu. Wyrok SOKiK z 2 grudnia  2013 r. w sprawie z powództwa PZU (XVII Ama 33/12) podziela jednak w całości stanowisko UOKiK i podtrzymuje karę. PZU do tej pory stosowało praktykę, że konsument nie prowadzący działalności gospodarczej może skorzystać z pojazdu zastępczego tylko wtedy gdy udowodni celowość tego najmu tym samy ubezpieczyciel bezprawnie ograniczał swoją odpowiedzialność z tytułu zawartej z kierowcą umowy ubezpieczenia OC, nie zwracając lub istotnie utrudniając poszkodowanym zwrot pieniędzy za wynajęcie pojazdu zastępczego, gdy ich samochód został uszkodzony podczas zdarzenia drogowego.

Uniqa także unika wypłat za pojazd zastępczy

Niektórzy inni ubezpieczyciele podobnie jak PZU stosują owe praktyki – oszczędzają w ten sposób na poszkodowanych. Często robią tak, mimo że Sąd Najwyższy zabronił takich praktyk. Takie nieuczciwe praktyki stosuje między innymi firma Uniqa.  UOKiK przytoczył stanowisko Sądu Najwyższego i jasno stwierdził, że zwrot pieniędzy za wynajem pojazdu zastępczego należy się każdemu właścicielowi uszkodzonego samochodu, gdyż utrata możliwości korzystania z pojazdu zawsze stanowi szkodę majątkową

Poszkodowany – konsument

Po tym wyroku na rynku ubezpieczeniowym powinny nastąpić zmiany, gdyż od teraz możemy traktować poszkodowanego jako konsumenta a UOKiK będzie mógł kontrolować działalność ubezpieczyciel.